czwartek, 14 listopada 2013

AIPA Dark z Wojkówka

Przedwczoraj zakupiłem piwo z browaru, który jakoś mi umknął na polskiej scenie rzemieślniczej. Jest to Browar Rzemieślniczy Z&Z mieszczący się w Wojkówce, a został założony w bieżącym roku. Styl, a jednocześnie i nazwa piwa które piwowar z owej miejscowości uwarzył to AIPA Dark.(tak, tak... jasne-ciemne, nie wspominam nawet o tym)

Opakowanie to klasyczna brązowa butelka vichy zamknięta gładkim czarnym kapslem. Naklejono na nią dobrze prezentujące się etykiety w pasującej do stylu kolorystyce. Chwali się to, że na kontretykiecie wypisano szczegółowo surowce użyte do produkcji tego trunku. Niestety górna etykietka jest przyklejona nieco krzywo i z fałdkami po boku. Przejdźmy do najważniejszego...


Zaraz po otwarciu butelki dobiegł mnie przyjemny, chmielowy(lekko cytrusowy zapach). Zacząłem przelewać czarne, klarowne piwo do pokala. Piana nie chciała z początku się formować, więc burzliwym ruchem wymusiłem jej powstanie. Wyszła obfita, lecz bardzo szybko zanikająca. O kremowej konsystencji i średnio-drobnych pęcherzykach. Po opadnięciu elegancko oblepiła szkło, dopełniłem je i przystawiłem nos..

Czekolada! Przeplatająca się z owocami. Przypominająca półgorzką czekoladę z skórką pomarańczy. W tle gdzieś delikatnie trawa... tak jakbym leżał w słoneczny dzień na plaży nad rzeką mając osiemnaście lat. Pierwszy łyk i... zaskoczenie. Za sprawą aromatu spodziewałem się zdecydowanie większej pełni i słodyczy, a tu całkiem spora wytrawność z wyczuwalną bardzo subtelną żywicą. Goryczka pojawia się dopiero po chwili, najpierw ujawnia się taka czysta, by później przejść w dość długi, lecz nie zalegający finisz złożony z skórek grejpfruta i limonki. Każdy kolejny łyk wydaje się być zdecydowanie słodszy i nieco bardziej karmelowy. Cytrusowość z czasem zanika na rzecz łąki obsianej trawą i kwiatami pozostawiając po sobie jedynie delikatnie wyciśnięta cytrynę.

Podsumowując: AIPA Dark z Wojkówka pomimo irytującej mnie nazwy to trunek wart skosztowania. Czarne piwo, w którego aromacie czekolada miesza się z owocami, żywicą, trawą, kwiatami i świeżością jest wysoce pijalne i zachęca mnie do spróbowania innych piw z tego browaru.


Metryczka:

ekstrakt 13% wag.; alk. 4,5% obj.
Skład: słody: pale ale, CaraHell, czekoladowy, Carafa i Specjal; chmiele: Chinook Centennial, Citra; mech irlandzki

Plusy:
+dobre proporcje przy chmieleniu
+wysoka pijalność
+elegancka etykietka
+wypisany pełen skład
+klarowność





Minusy:
-szybko opadająca piana
-po IPA'ie spodziewa się jednak więcej chmielu

Zakupiony 12.11.2013r. w Rodzince Bis w cenie 7zł.
Degustowane 13.11.2013r. o godzinie 19.



P.S. Niestety brak czasu nie pozwala mi zająć się prowadzeniem cotygodniowych newsów ;<

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz